Zmęczeni, ale szczęśliwi

26.05.2019 wybraliśmy się na wycieczkę w góry. Przeszliśmy I etap Głównego Szlaku Sudeckiego im. Mieczysława Orłowicza. Trasa liczy ponad 25 km, nie był to więc spacerek.

Była to pierwsza w tym roku wycieczka górska dla pracowników Kuźni Jawor i naszych rodzin. Maszerowaliśmy ze Świeradowa Zdroju do Szklarskiej Poręby. To ponad 25 km, więc trzeba było dobrze gospodarować siłami. Szlak jest trudny, wymagający, na którym dobrze można było sprawdzić swoją kondycję. Ważne, że  dzieci, które towarzyszyły rodzicom, też dały radę pokonać całą trasę.

Pogoda była piękna, słoneczna. Po drodze mieliśmy schronisko PTTK na Stogu Izerskim, zaliczyliśmy Polanę Izerską, Zwalisko i Wysoki Kamień.

Stóg Izerski (1107 metrów n.p.m. ) jest jednym z najwyższych szczytów Gór Izerskich. Na północnowschodnim zboczu znajduje się schronisko powstałe w 1924 roku dzięki działalności fundacji Schaffgotschów. Jest ono najdalej na zachód wysuniętym schroniskiem w Sudetach. Budynek stylistyką przypomina nieco obiekty, które można spotkać w Alpach. Z tarasu schroniska roztacza się imponująca panorama obejmująca Obniżenie Świeradowa, Pogórze Izerskie oraz Grzbiet Kamieniecki.

Druga tak imponująca panorama na Karkonosze, Góry Izerskie, Kotlinę Jeleniogórską roztacza się z Wysokiego Kamienia. Niemiecki noblista, Gerhard Hauptman uważał, że to najpiękniejszy widok na Ziemi.

Do Szklarskiej Poręby dotarliśmy zmęczeni, ale zadowoleni, że daliśmy radę, nie poddaliśmy się i przeszliśmy jeden z najdłuższych szlaków w polskich górach. W planach na ten rok mamy przejście jeszcze dwóch etapów, we wrześniu i w październiku.

Główny Szlak Sudecki im. Mieczysława Orłowicza (GSS) jest drugim pod względem długości znakowanym szlakiem w Polskich górach. Trasa o długości ok. 444 km, łącząca Świeradów-Zdrój z Prudnikiem, przebiega przez najważniejsze pasma Sudetów, choć kilka bardzo atrakcyjnych widokowo i godnych uwagi miejsc omija (m.in.: Śnieżkę i Śnieżnik). Przejście pieszo całego szlaku zajmuje ok. 120 godzin.